LGS Sürecinde Öğrencilerde Kaygı Kontrolü Nasıl Yönetilmeli
LGS’ye hazırlanan öğrencilerimiz, sınava iki ay kala sadece sınavda başarılı olma kaygısı yaşarlarken şimdi pandemi krizinin getirdiği farklı kaygılarla da baş etmeye çalışıyorlar.
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü Öğretmenlerimiz LGS döneminde öğrencilerin kaygı kontrolüne ilişkin önemli bilgiler paylaştı!
Nedir Bu Kaygılar?
- LGS ertelenir mi?
- 30 Nisan’dan sonra ne olacak?
- Konular azaldığı için sınav daha zor mu olacak?
- Online eğitimlerle sınava yeteri kadar hazırlanmış olacak mıyım?
- LGS'ye hazırlanan ve bu süreçte yoğun kaygılar yaşayan öğrencilerimize nasıl yardımcı olabiliriz?
Ergenlik Krizini Unutmayalım!
Elsa Schmid-Kitsikis, ergenin iç ve dış çatışmalarının yoğunluğunda iç dünyasına bakabilme olanağını, ancak dışarıdaki nesnelere ruhsal olarak yaslanarak kazanmaya çalıştığını söyler.
Çocuklarımız, her ne kadar size yakınlaşmak istese de uzakta durmayı da arzuladığı bir çatışma içerisindeler. Anne babalar olarak şu anda bunu sağlayabilmek adına pek de kolay olmayan bir sürecin içerisindesiniz. Onları anlamaya çalışmak, anlamak bu süreçte en önemli nokta olacaktır.
Özel Alanlarını Koruyabilmelerine Olanak Sağlayalım!
Herkesin evde olmasıyla birlikte kişisel alanlar içe içe geçmiş durumda. Bu duruma karşın, çocuklarımızın içinde bulundukları ergenlik döneminin özelliği olan bireyselleşme ve ayrışma çabalarına karşı koymamanız, onların bu çabalarının karşılığı olan evdeki özel alanlarını koruyabilmelerine dikkat etmeniz onları rahatlatacaktır.
Sınav Kaygılarına Destek Olalım!
Sınav tarihinin yaklaştığı zaman -yaklaşık son iki aya tekabül eder- öğrencilerde kaygının en yüksek noktaya çıktığı dönemdir.
Bu durumla en iyi başa çıkabilmelerinin birinci koşulu, yeterli çalışmış olmaları olacaktır.
Diğer koşulu ise gerçekçi olmayan, olumsuz, hatalı düşüncelerden uzak kalabilmek ve pozitif düşünmelerini sağlamak olacaktır.
Güvende Olduklarını Hissettirelim!
Covid-19, yediden yetmişe herkesi etkileyen bir virüstür. Yaşanılan bu sürecin birincil duygularının derin bir güvensizlik ve endişe duygusu olduğunu ve bu duyguları yaşamamızın üzerinde kuşkusuz belirsizlik duygusunun payını hissetmekteyiz.
Dolayısıyla LGS’ye hazırlanan çocuklarımızı başka kaygılarda yaşamamaları adına kendilerini güvende hissettirmek ilk koşulda önemli olacaktır.
Koşulların; Onları, Olumsuz Düşüncelere İtmesine Engel Olalım!
Şu anki koşulların, LGS’ ye hazırlanan öğrencilerimizin başarı kaygılarındaki etkileri çok fazla. Sınav kaygısıyla başa çıkabilmenin birinci koşulunun ise yeterince çalışmaktan geçtiğini söylemiştik. LGS’ ye hazırlanan öğrencilerimiz zaman zaman bu konuda kendilerini yetersizmiş gibi hissedebilirler ya da online derslerin yeterli gelmeyeceğini düşünmek gibi olumsuz ve gerçekçi olmayan düşüncelere kapılabilirler. Bu konuda onları gerçeğe çekebilmek, yol gösterebilmek, öğretmenlerinin her zaman yanlarında olduklarını göstermek konusunda yardımcı olmanız çok önemli olacaktır.
Ne Hissettiklerine Odaklanın!
Bu süreçte onları desteklemek ve taşıdıkları yükü biraz olsun hafifletmek istiyorsak ilk olarak bu krizlerin onlarda yarattığı duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine olanak sağlamak önemli olacaktır.
Ne Düşündüklerini Sorabilirsiniz!
Kendilerini nasıl hissettiklerini anlamak istiyorsak önce ne düşündüklerini sorabilirsiniz. Onları en çok etkileyen düşüncelerin ne olduğunu, sonrasında bu düşüncelerin ne kadar gerçekçi olduğunu ve bu düşüncelerin kendisini olumlu mu olumsuz mu hissettirdiğinin cevabını vermelerini sağlayabilirsiniz. Böylece duygularını kendilerinin de fark etmesine olanak sağlayıp onlara bu konuda yardımcı olma yolunu da açmış olursunuz.
Duygularını Düzenlemelerine Yardımcı Olalım!
Öncelikle çocuklarımızın ana odaklanabilmelerini sağlamak gerekir. Günlük olarak yapmaları gerekenleri belirli bir plan çerçevesinde uygulayabilmelerini sağlamak, bunun içinde öncelikle plan oluşturmak, gerekirse rehberlikten destek almak ilk adım için önemlidir.
Planı uygulamakta zorlanıyorsa ve çalışma motivasyonu düşüyorsa anda kalabilmelerini sağlamak adına, geleceğe değil şu anda yapmaları gerekenlere odaklanmalarını sağlamak için bu konuda önerdiğimiz olumlu hayal kurma, nefes ve gevşeme teknikleri yardımcı olacaktır.
Duygularını Düzenlemelerine Yardımcı Olalım!
Sınav müfredatının sadece birinci dönem konu kapsamı ile sınırlandırılmış olmasının onlar için dezavantaj değil avantaj sağladığını, öğretmenleriyle başladıkları konu tekrarlarının onların başarılarını artıracağını anlatmaya çalışalım.
Online dersler ile bu sürece yine çok iyi hazırlanabileceklerini bu konuda karşılaşacakları her zorlukta ders öğretmenlerinin ve rehber öğretmenlerinin yanlarında olduğunu hatırlatmak onlara iyi gelecektir.
En önemlisi; başarı ya da başarısızlık durumlarının; onları, sizin nazarınızdaki değerlerinde değişiklik yaratmayacağını bilmeleri, hissetmeleri kaygılarını azaltmada ve başarılarını yükseltmede çok değerlidir.